onsdag 28. januar 2015

Femåringene

Overgangen barnehage-skole er for barn i Norge å gå fra en kultur til en helt annen. Hvordan tillempes dette på New Zealand?

I New Zealand starter man på skolen den dagen man fyller fem år. Det fører til at man må jobbe svært godt med tilpasset opplæring og vurdering for læring i New Zealand-skolen. Så skårer også NZ signifikant over Norge på alle områder som OECD måler i for eksempel i PISA-undersøkelsene. Vi vil undersøke hvordan barnehagene og skolene jobber med gruppen 4-6-åringer med hovedvekt på femåringene. Hvilket nivå legger barnehagene opp til at fireåringene skal kunne ha av grunnleggende ferdigheter når de skal over i skolen? Vi vil undersøke hvor «skolerettet» tilbudet i 1.klasse på NZ er og lekens betydning/plass i skoledelen. Barn med spesielle behov (f.eks språkvansker, arbeidsminnevansker) sliter ofte også med leseinnlæringen. Det blir interessant å undersøke hvordan de tilrettelegger for denne gruppa med utgangspunkt i faglig inkludering og faglig tilnærming. Videre ønsker vi å finne ut i hvilken grad førsteklasselærer blir kjent med/kartlegger førskolebarna FØR de starter på skolen.

I Norge går femåringene i barnehagen. Hva kan vi lære av hvordan skolene jobber med femåringene på NZ og hvordan kan vi bruke det videre her i barnehagen i Bamble?