Standard for overgang skole barnehage
Overordnet målsetting med
studieturen er å jobbe frem en standard for bedre overgang fra barnehage til
skole. I dag møter våre barn to ulike kulturer. Det bør være en
målsetting å få disse to kulturene til å nærme seg hverandre slik at overgangen
mellom barnehage og skole går «smertefritt» for barna. Hva skal til for at
barnehage og skole tilpasser seg hverandre?
På den
studieturen skal vi konsentrere oss om fire hovedområder:
•
Pedagogisk lederskap
•
Femåringene
•
Læringsreise
• Fysisk
læringsmiljø
Her er lenke til programmet for
årets studietur: http://www.ringerivann.no/wp-content/uploads/2014/11/Program-2015-070215.pdf
Vi som reiser fra Bamble i år er:
• Hanne Enger, styrer i Falkåsen
kunst- og kulturbarnehage
• Marit Nikolaisen, styrer i
Grasmyr naturbarnehage
• Lene Zachariassen, inspektør
Stathelle barneskole
• Kjersti Vevstad, kommunalsjef
skole og barnehage
Relevante linker til fag og rammeplanverk på New Zealand:
Te Whariki – http://www.educate.ece.govt.nz/
Her finner dere tilsvarende den
norske rammeplanen for barnehager. Legg merke tilformuleringer som: foreldre
kan forvente at barna utvikler tidlige ferdigheter i lesing og regning mens de
går i barnehage. Se også vurdering for læring i barnehage
Legg merke til national
standards. Omdiskutert og ganske nylig innført. Noen skoler er begeistret,
andre tvert om!
Et helt fantastisk system, laget
av skolemyndighetene. Alt materiell er gratis.
Studieturer 2013 og 2014
I 2013 og 2014 reiste
skolelederne i Bambleskolen på studietur til New Zealand for å studere
pedagogisk lederskap.
Pedagogisk lederskap i Bamble kommune er:
- ledelse med
barnet/eleven i fokus der lederens hovedanliggende er å sørge for å legge
til rette for at alle barn og unge utnytter sitt fulle potensial og
opplever mestring og læring.
- at alle ansatte
opplever at virksomhetens utviklingsarbeid er preget av samarbeid og
refleksjon over egen praksis, analyse av egne resultater og på
tilgjengelig, dokumentert forskning. Det foregår en kontinuerlig
oppfølging av personalet og ansvarsområder. De ansatte opplever reell
medskaping i forhold til virksomhetens pedagogiske utviklingsarbeid.
- verdibasert
ledelse og evne til å identifisere, formulere og implementere
grunnleggende verdier i virksomheten sammen med ansatte, barn/elever og
foresatte.
Pulje 1 (2013) besto av
kommunalsjef, en skolefaglig rådgiver og rektorene og inspektørene ved Grasmyr
ungdomsskole, Stathelle skole og Langesund barneskole. Pulje 2 (2014) besto av
to skolefaglige rådgivere samt rektorene og inspektørene ved Rugtvedt skole,
Rønholt skole, Herre skole og Langesund ungdomsskole.
Pulje 2 reiste i februar 2014