onsdag 11. februar 2015

Nyttig info

Standard for overgang skole barnehage

Overordnet målsetting med studieturen er å jobbe frem en standard for bedre overgang fra barnehage til skole. I dag møter våre barn to ulike kulturer.  Det bør være en målsetting å få disse to kulturene til å nærme seg hverandre slik at overgangen mellom barnehage og skole går «smertefritt» for barna. Hva skal til for at barnehage og skole tilpasser seg hverandre?

På den studieturen skal vi konsentrere oss om fire hovedområder:
• Pedagogisk lederskap
• Femåringene
• Læringsreise
• Fysisk læringsmiljø

Her er lenke til programmet for årets studietur: http://www.ringerivann.no/wp-content/uploads/2014/11/Program-2015-070215.pdf

Vi som reiser fra Bamble i år er:
• Hanne Enger, styrer i Falkåsen kunst- og kulturbarnehage
• Marit Nikolaisen, styrer i Grasmyr naturbarnehage
• Lene Zachariassen, inspektør Stathelle barneskole
• Kjersti Vevstad, kommunalsjef skole og barnehage

Relevante linker til fag og rammeplanverk på New Zealand:

Te Whariki – http://www.educate.ece.govt.nz/
Her finner dere tilsvarende den norske rammeplanen for barnehager. Legg merke tilformuleringer som: foreldre kan forvente at barna utvikler tidlige ferdigheter i lesing og regning mens de går i barnehage. Se også vurdering for læring i barnehage

New Zealands læreplan, www.nzcurriculum.tki.org.nz
Legg merke til national standards. Omdiskutert og ganske nylig innført. Noen skoler er begeistret, andre tvert om!

Vurderingssystem på nett for alle skoler på New Zealand www.asttle.org.nz.
Et helt fantastisk system, laget av skolemyndighetene. Alt materiell er gratis.

ERO – education Review Office www.ero.govt.nz
Et “kontrollorgan” for myndighetene, med full offentlighet rundt hva som er bra og hva som må forbedres på den enkelte skole/barnehage. Omfattende undersøkelser som skjer hvert tredje år.

Studieturer 2013 og 2014

I 2013 og 2014 reiste skolelederne i Bambleskolen på studietur til New Zealand for å studere pedagogisk lederskap.

Pedagogisk lederskap i Bamble kommune er:
  • ledelse med barnet/eleven i fokus der lederens hovedanliggende er å sørge for å legge til rette for at alle barn og unge utnytter sitt fulle potensial og opplever mestring og læring.
  • at alle ansatte opplever at virksomhetens utviklingsarbeid er preget av samarbeid og refleksjon over egen praksis, analyse av egne resultater og på tilgjengelig, dokumentert forskning. Det foregår en kontinuerlig oppfølging av personalet og ansvarsområder. De ansatte opplever reell medskaping i forhold til virksomhetens pedagogiske utviklingsarbeid.
  • verdibasert ledelse og evne til å identifisere, formulere og implementere grunnleggende verdier i virksomheten sammen med ansatte, barn/elever og foresatte.
Pulje 1 (2013) besto av kommunalsjef, en skolefaglig rådgiver og rektorene og inspektørene ved Grasmyr ungdomsskole, Stathelle skole og Langesund barneskole. Pulje 2 (2014) besto av to skolefaglige rådgivere samt rektorene og inspektørene ved Rugtvedt skole, Rønholt skole, Herre skole og Langesund ungdomsskole.

Pulje 2 reiste i februar 2014