- Hva skal dere nå, spør vi seksåringen som står foran
oss.
- Vi skal ut.- Hvorfor det?
- Vi skal lære.
Og seksåringen setter kursen mot døra.
Tidligere på dagen hadde rektor Mary Wilson på
seksåringens skole fortalt om betydningen av at alle i skolen er i læring.
Begrepet "learning jorney" er et new zealandsk begrep som selv den
yngste eleven har et forhold til.
Men det stopper ikke der. For at de ansatte og lederne i
skolen skal hjelpe elevene fra femårsalderen å forstå hvordan de lærer, må en
selv være i læring, selv kjenne sin læringsreise. - Som rektor må jeg stadig
sette meg nye læringsmål, slik jeg også ber mine ansatte om å gjøre, forteller
Wilson. - Dette skoleåret som vi nå er inne i uke tre av, jobber alle lærerne
på nye trinn og med nye oppgaver. Det siste vi i ledelsen gjorde før
sommerferien startet i november, var å omrokkere på hvem som skulle undervise
på hvilke trinn. Det første til at forsamlingen ansatte så ut som en ørretstim
med åpen munn. Det rykket dem virkelig ut av komfortsonen. Og det er hva som må
til for å lære noe nytt og vi skal komme videre.