- Vi motiverer blant annet lærerne til å evaluere seg selv, og evaluering er et must for ny læring, sier Jenkin. - I tillegg evaluerer ledelsen lærerne, og elevene gjør det.
På Wakaaranga School er "appraisal system"-et bygd opp rundt fire samtaleområder, slik:
1) Lærerne får utviklingssamtaler med leder to-tre ganger i året.
I disse samtalene går man blant annet gjennom tema som:
- profesjonskompetanse
- undervisningsmetoder
- elevmotivering
- klasseledelse
- kommunikasjon
- støtte og samarbeid med kollegaer
- deltakelse i skolens helhetlige arbeid
2) Ledelsen har elevsamtaler om læring med fokus på:
- Vurdering for læring, hvordan gir lærerne tilbakemeldinger og framovermeldinger
- Læringsutbyttet generelt
- Følelser og refleksjoner knyttet til læringssituasjonen
- Hvordan vet du når du lykkes?
3) 4 minutes walk through
Dette er en leder-lærer-samtale som er effektiv og kan gjøres ofte (ukentlig) med fokus på:
- fysisk læringsmiljø
- hva driver elevene med?
- hva driver lærerne med?
- er læringskriteriene og målkriteriene synlige?
- bruk av digitale hjelpemidler
4) Refleksjonssamtaler med lærerne der oppmuntrende spørsmål brukes for å stimulere til en helhetlig tenkning rundt læringsaktivitetene og der man særlig ser på:
- planlagte aktiviteter
- gjennomførte aktiviteter
- evaluering av læringsutbyttet
Rektor Jenkin kan fortelle at ved å bruke dette "appraisal system" fører det til at skolens kapasitet for å lære blir svært stor. Når alle lærerne får slik tett oppfølging av ledelsen, fører det til mer motiverte lærere som får hjelp til å være i egen utvikling, i egen læringsreise. I tillegg har alle lærerne fem timer felles etterutdanning hver tirsdag etter skoletid.
Rektor kan fortelle at det er sjelden at lærerne mister sertifiseringen sin på Wakaaranga.