Overgangen barnehage-skole er for
barn i Norge å gå fra en kultur til en helt annen. Hvordan tillempes dette på
New Zealand?
I New Zealand starter man på
skolen den dagen man fyller fem år. Det fører til at man må jobbe svært godt
med tilpasset opplæring og vurdering for læring i New Zealand-skolen. Så skårer
også NZ signifikant over Norge på alle områder som OECD måler i for eksempel i
PISA-undersøkelsene. Vi vil undersøke hvordan barnehagene og skolene jobber med
gruppen 4-6-åringer med hovedvekt på femåringene. Hvilket nivå legger
barnehagene opp til at fireåringene skal kunne ha av grunnleggende ferdigheter
når de skal over i skolen? Vi vil undersøke hvor «skolerettet» tilbudet i
1.klasse på NZ er og lekens betydning/plass i skoledelen. Barn med spesielle
behov (f.eks språkvansker, arbeidsminnevansker) sliter ofte også med
leseinnlæringen. Det blir interessant å undersøke hvordan de tilrettelegger for
denne gruppa med utgangspunkt i faglig inkludering og faglig tilnærming. Videre
ønsker vi å finne ut i hvilken grad førsteklasselærer blir kjent med/kartlegger
førskolebarna FØR de starter på skolen.
I Norge går femåringene i
barnehagen. Hva kan vi lære av hvordan skolene jobber med femåringene på NZ og
hvordan kan vi bruke det videre her i barnehagen i Bamble?