mandag 23. februar 2015

Fem nøkkelkomponenter i suksessfullt lederskap

- Å lede er ikke en posisjon, men noe du velger å være, foreleser rektor Mary Wilson ved Baverstock Oaks School. - Jeg valgte å være leder allerede som barn og har siden inntatt den rollen både i arbeid og privat. Å være leder er en måte å leve livet mitt på.


- Å lede er ikke å administrere, men å vise vei og være en rollemodell. Det er fem nøkkelkomponenter i suksessfull ledelse, og det er at ledere:
1) leder og ikke administrerer
2) forstår hvordan menneskene skaper mening ut av det den informasjonen de får
3) sørger for å samle menneskene de leder rundt felles visjon og verdier
4) forstår hvordan man genererer læring på arbeidsplassen
5) har evnen til å utvikle gjensidig respekt


- Det er altfor mange ledere som holder på med altfor mye, sier Wilson. - Sannsynligvis stjeler de verdifulle mestringsopplevelser fra dem de leder. Mange er ikke klar over dette og tror at de ved å gjøre mye for andre, er omsorgsfulle og avhjelpende. Sannsynligvis er det svært velmenende, men dessverre fratar man sine ansatte mulighetene til å lære og lykkes.

Wilson eksemplifiserer dette med hennes egne deltakelse på skolens ukentlige Assembly. Det skjer hver fredag etter lunsj, og alle elevene ved skolen deltar. - Jeg vet aldri hva som kommer til å være innholdet på disse samlingene, for det er det andre som tar seg av. Selvfølgelig kjenner jeg rammene rundt, som at alle kommer til å være der, vi synger nasjonalsangen, vi har det gøy og deler med hverandre. Men å vite akkurat hva som blir delt eller å trekke i trådene for arrangementet, det gjør jeg ikke. Jeg kommer dit og gjør det jeg skal; dele ut rektors diplom.

- Hvis du gjør oppgaver som du kunne gjort i søvne, slutt med det og gi oppgavene til noen andre. La dem lære noe nytt, så kan du selv også frigjøre tid til å være leder og til å lære noe nytt, du også.

- Å lære er hardt arbeid, og det handler om å holde ut å være frustrert, forvirret og utenfor komfortsonen. Men å havne i læringsgropa (the pit) er et must for å kunne lære. Og som ledere må vi være i den gropa like mye og ofte som de vi leder i virksomheten. Det er en betingelse for å være en lærende organisasjon.


- Som leder skal du ha tid til å være menneske også. Jeg har lyst til å spørre dere hva dere ønsker å forbedre i livene deres. Velg det viktigste, del det med sidemannen og når dere går herfra i dag, iverksett tiltaket med en gang.