torsdag 19. februar 2015

Læringsreise på Cockle Bay School



Vi er 53 voksne i delegasjonen som ankommer skolen som er en 1-6-skole (5-11 år). Etter gode foredrag av rektor og hans assisterende rektorer, forteller rektor at nå kommer skolelederne til å vise oss rundt. Og inn kommer 15 elever, the school leaders. De går i sjette klasse. Å bli skoleleder er en oppgave som en kvalifiserer seg til, og det er mye en skoleleder må lære om presentasjon, kommunikasjon og annet før en kan begynne å praktisere.

Ei smilende elleveårig jente er skolelederen som har fått i oppdrag å vise oss fire fra Bamble rundt på skolen. Hun er kunnskapsrik og forteller om klasserommene, bygningene, viser oss biblioteket og tar oss med rundt til ulike undervisningsforløp. Det er åpne dører inn til alle klasserommene. Vi får gå rundt og se hvordan lærerne arbeider med læringsaktivitetene i hvert klasserom. Stort sett er det en lærer i hvert klasserom og 18-26 elever, avhengig av alder. Vi ser mange glade og aktive barn og innimellom en som strever, og da er læreren der noen verdifulle sekunder og hjelper eleven videre.

Vi blir klar over noen skjemaer som av og til dukker opp på en pult, her og der i ulike klasserom. Skolelederen vår kan fortelle at det er elevenes egne ark som viser hvor i læringsreisen de er. Dette ønsker vi å høre mer om.

Da tar hun oss med til klasserommet sitt og henter ut sin gule portofolio i A4-størrelse. Inni den ligger ulike skjema over ulike kompetanser, og jenta viser oss hvilke nivå hun er på i de ulike delelementene i fag og ferdigheter. Hun forteller om hvordan hun har jobbet seg opp et nivå i et fag og hvordan hun da krysser av på skjemaet, selv.

Denne mappa og disse skjemaene samt det elleveåringen forteller, viser at hun er seg fullt og helt bevisst sin egen læringsreise. Hun vet hvor hun står faglig og hva som må til for å komme videre.