onsdag 18. februar 2015

Læringsreise på Baverstock Oaks


- Hva skal dere nå, spør vi seksåringen som står foran oss.
- Vi skal ut.
- Hvorfor det?
- Vi skal lære.

Og seksåringen setter kursen mot døra.

Tidligere på dagen hadde rektor Mary Wilson på seksåringens skole fortalt om betydningen av at alle i skolen er i læring. Begrepet "learning jorney" er et new zealandsk begrep som selv den yngste eleven har et forhold til.

 - Barna må lære å lære, først og fremst er det det dette det hele handler om, sa Wilson. - Målsetningen for vår skole, ja, for alle skoler på New Zealand, er å lære barn å lære. Hovedmålsettingen vår er ikke å fylle på med kunnskap. Og grunnen er fordi vi utdanner morgendagens yrkesutøvere og vi utdanner dem til yrker vi ikke ser kontuerene av i dag. Våre barn skal konkurrere i et marked vi ikke vet noe om, i en framtid vi ikke kjenner. Å lære barn hvordan de lærer, avlærere og lærer på nytt, er essensen i arbeidet vårt, forteller Wilson.

Men det stopper ikke der. For at de ansatte og lederne i skolen skal hjelpe elevene fra femårsalderen å forstå hvordan de lærer, må en selv være i læring, selv kjenne sin læringsreise. - Som rektor må jeg stadig sette meg nye læringsmål, slik jeg også ber mine ansatte om å gjøre, forteller Wilson. - Dette skoleåret som vi nå er inne i uke tre av, jobber alle lærerne på nye trinn og med nye oppgaver. Det siste vi i ledelsen gjorde før sommerferien startet i november, var å omrokkere på hvem som skulle undervise på hvilke trinn. Det første til at forsamlingen ansatte så ut som en ørretstim med åpen munn. Det rykket dem virkelig ut av komfortsonen. Og det er hva som må til for å lære noe nytt og vi skal komme videre.