tirsdag 24. februar 2015

Wakaaranga School (1-6 trinn): Femåringene skriver setninger

- Hvordan lager vi setninger, spør læreren femåringene som sitter foran ham. Elevene har gått på skolen i første klasse i to uker og to dager. Før nyttår var de i klasse 0 (der går de i inntil ti uker).


- Reis dere opp, gå sammen med sidemannen din og snakk om hva som er i en setning, sier læreren. - Først snakker den ene og så den andre, fortell hverandre hva en setning består av.

Og elevene reiser seg og snur seg mot hverandre. Innen et halvt minutt har alle kommet i gang med å fortelle hverandre om setninger. En elev finner ingen å snakke med, da er læreren der på et blunk og sørger for at det blir tre på en gruppe.

Etter om lag fire minutter, sier læreren: - Flott! Nå har dere snakket sammen om setninger. Nå kan dere sette dere og se mot tavlen. Nå spør jeg dere hva en setning består av, og dere rekker opp hånda og sier en ting hver.


- Hva finner vi i en setning? spør læreren.
- Ord, er svaret fra gutten som får svare først.
- Riktig, kjempebra, sier læreren og han skriver "Words" på tavla. - Det er ord i en setning. Hva mer?
- Mellomrom, svarer nestemann som får lov å svare etter at alle så å si har rekt opp hånda.
- Ja, det stemmer, svarer læreren entusiastisk. - Mellomrom er nødvendig i setninger sier han og skriver "Finger spaces" på tavla.
- Stor bokstav i starten, er svaret fra den tredje som får svare.
- Punktum på slutten, er det fjerde svaret.
- Kjempebra jobba, roser læreren, og han gjentar: - Setninger består av ord, mellomrom, stor bokstav i starten og punktum på slutten, mens han peker på hvert av punktene han har skrevet på tavla.


- Nå kan dere hente whiteboardene deres, sier læreren. Straks henter elevene whiteboardene. Overgangen går raskt, og innen to minutter er alle tilbake med tavlene sine.
- Dere skal nå skrive setninger om noe dere har gjort tidligere i dag. Hva har dere gjort før denne timen, spør læreren.
Mange rekker opp hånda.
- Spilt fotball, sier eleven som får svare.
- Ja, det stemmer, dere har spilt fotball. Nå kan dere skrive setninger om fotball, instruerer læreren.
Og elevene går i gang.


Svært få elever skriver alle ordene i setningene korrekte, men alle skriver setninger!



Det er både stor bokstav og mellomrom her!


Punktumer er det også!



Denne eleven gjør seg flid med skrivearbeidet.

Når læreren har sjekket at alle har skrevet minst en setning på tavla si, runder han av aktiviteten og roser elevene for flott innsats. Så spør han hvem som vil lese opp setningene sine. Mange hender kommer i været. To får komme fram og lese opp.


Og så leser de to elevene opp det de har skrevet. Begge hadde skrevet tre setninger som alle besto av ord, mellomrom, stor bokstav i starten og punktum på slutten.

Læreren som underviste klassen har hatt klassen like lenge som den har vært klasse, i to uker og to dager. De siste tre årene har læreren undervist sjette klasse. Rektor Brent Jenkin og lederteamet har dette skoleåret omrokkert lærerstaben, og alle underviser på nye trinn.