mandag 23. februar 2015

Kunsten å ha suksess i samarbeid

- Det handler om å finne hverandres styrker og så lære av hverandre, forteller inspektør Sarah McWilliams og trinnleder Sophie Wooding ved Baverstock Oaks School.


- Vi gjør det slik at den som er god på noe deler med andre. Det er filosofien bak samarbeid hos oss. Det handler om å styrke enkeltlærernes arbeid gjennom samarbeid. Suksessfullt kollegasamarbeid fører til bedre læring hos elevene.

- Vi holder fremdeles på å definere hva samarbeid skal bety for oss i praksis, her på skolen. Alle lærerkollegaene var samlet på den årlige retreat-samlingen før skolestart (tre-fire planleggingsdager) der vi bestemte oss for å gjøre en ny ting innen samarbeid; stasjonslæring for fem klasser samtidig på første trinn. I dag er vi på dag to av første gjennomføring av opplegget, og vi skal holde på hele uken.

- I går og i dag øvde elevene bare på rutinen, dvs å gjennomføre stasjonene i tur og orden. Det er fem stasjoner der lærerne er, og på disse tar det ca 20-30 minutter med en gjennomkjøring. De ubemannede stasjonene tar ca ti minutter. Og så er det noen eldre elever fra femte og sjette klasse - "learning buddies" - som kommer og hjelper til på stasjonene. Disse er elever med ulike ferdighetsnivåer.

- Gruppeinndelingen av elevene er også vilkårlig og ikke etter ferdighetsnivå.

- Vi filmer aktivitetene hele uken og evaluerer daglig i lærerkollegiet hvordan vi skal forbedre oss fremfor morgendagen.



Noen prinsipper for kollegasamarbeid på Baverstock Oaks School:
1) Finn lagkamerater som du kan lære noe av, noen som kan noe du ikke kan.
2) Definer ulike roller i samarbeidet
3) Insister på å tenke alene i idefasen - kom med ideene når vi møtes, ikke bruk fellestid på å tenke ut ideer.
4) Velg menneskene du vil jobbe sammen med først - etter hvem du kan lære noe nytt av, velg deretter tema og arbeidsmetoder.