Sentrale prinsipp i samarbeidslæring er at:
- elevene skal oppleve at de trenger hverandre for å løse oppgavene de har fått,
- hver enkelt elev skal føle at han eller hun har ansvar for at oppgaven løses,
- elevene skal hjelpe hverandre til felles beste, samt få øvelse i sosiale ferdigheter,
- prosessen skal vurderes fortløpende
Samarbeidslæring hviler på et læringssyn som er sosiokulturelt og en bevissthet om at man lærer best sammen med andre. Lærerens rolle blir å veilede, legge til rette og sørge for at alle er i aktivitet. Elevenes læring er i sentrum, hele tiden. Læreren er ikke en formidler av kunnskap, men en som legger til rette for at elevene lærer.
På Wakaaranga bruker man "Kagan structures" som er en videreutvikling av samarbeidslæring og en konkretisering av metoder. En vesentlig del i Kagan er at elevene også skal sette pris på det medeleven(e) har delt når de har snakket sammen. Dette kalles "praisals". Det kan være å si takk, gi en hyggelig tilbakemelding eller annet som er positivt ladet.
Ulike Kagan-metoder som brukes på Wakaaranga kan være:
- Stand up, hand up, pair up
- Mixed Pair Share
- Rally Robin
- Rally Coach
- Talking buddies
- A poem with two voices
Her er lenke til Dr. Kagans hjemmeside med mer informasjon samt en god videosnutt som viser filosofien bak "Kagan structures":
www.kaganonline.com
Denne metoden heter Rally Coach og der er det en elev som lærer bort til den andre: